Olen ehkä puolueellinen ja tutkimukseni ei ole kovin laajaa, mutta väitän, että meidän talotoimittaja on kyllä maailman paras. Joo, onhan meilläkin tullut niitä huteja, mutta kuten tässä Hyvän yhteistyökumppanin tuntee siitä - tekstissäni kirjoitin, niin virhe voi jopa kääntyä asiakaskokemusta parantavaksi tekijäksi, kun sen jälkihoito on hyvä.
Viime viikolla nimittäin koin valaistumisen ja tajusin, että meille ei oltu toimitettu HR-ikkunoiden ikkunatoimituksen mukana varaston ikkunaa. Pääsuunnittelija-arkkitehtimme varoitteli etukäteen, että ovi- ja ikkunatoimitukset ovat ne, joissa eniten tulee virheitä. Ja siitä syystä hän teki tarkat ikkuna- ja ovilistaukset sekä tarkisti ikkunatoimitusvahvistuksen ennen tilauksen sisäänlaittoa. No, kun asiaa ikkunatoimittajan ja talotoimittajamme HEVI kivitalojen Laurin kanssa selvittelin, niin eipä tuota varaston ikkunaa silti ollut toimitusvahvistuksessamme ja siten sitä ei toimitettu. Eipä sitä siis oltu laskettu myöskään ikkunahintoihimme. Kaikista varotoimista huolimatta moka oli siis tapahtunut. Pääsuunnittelija luotti liikaa oman listauksensa vahvuuteen, talotoimittaja ikkunatoimittajaan ja ikkunatoimittaja ihan ensimmäiseen tarjoukseensa, joka oltiin laskettu vain päätalon ikkunoiden osalta.
Ja kuka tässä tilanteessa sitten kärsii? No tilaaja tietysti. Vaikka alkuperäinen moka oli ollut ikkunatoimittajan, niin kyllähän meidän pitää tarkastaa toimitusvahvistukset. No eipä siinä mitään. Ikkuna ei onneksi ollut kovin suuri ja hinta pyöri satasissa. Päälle tulisi tietysti turhia toimituskuluja, mutta pienen nurinan jälkeen ikkunatoimittaja laski niitä muutamaan kymppiin. Kun selvisi, että arkkitehti oli toimittanut ihan oikeellisen ikkunalistauksen ja että tuo ikkunalistaus oli toimitettu talotoimittajamme kautta ikkunatoimittajalle, teki minun mieleni vielä nurista hieman lisää. Vaikka puhuttiin vain satasista, niin silti se ottaa päähän. Itse kun yritän säästää kymppejäkin.
Ikkunatoimittaja vastasi nurinaani laskemalla ikkunan hintaa entisestään, joka oli mukavaa. Mutta mitä teki talotoimittaja? Laittoi viestin, jossa ilmoitti, että koska virhe on osittain heidän ja talopaketti on myyty täydellisellä ikkunatoimituksella, niin he kantavat vastuun ja maksavat laskun!
Olin ällikällä lyöty. Varsinkin kun meitä ollaan tultu vastaan yhdessä jos toisessakin asiassa. Kattotuolit on vaihdettu, harkkoja ollaan toimitettu nurisematta lisää. Samoin kaikennäköistä lautatavaraa. On vaihdettu toimimattomaksi todetut höyrynsulkuteipit. On väännetty puolestamme vääränlaisista rintapelleistä...
Kysynpä vaan, kuinka moni muu talotoimittaja olisi toiminut samoin? Tässä vaiheessa en voi kuin kiittää ja kumartaa HEVI kivitaloja ja Lauri Pöyhöstä. Olette tehneet tästä projektistamme niin paljon sujuvamman kuin koskaan olisin osannut kuvitella. Kiitos.
No kuulostaa todella reilulta! Ihan mahtavaa, että rakennusalalla saa tällaistakin palvelua. Me taas maksetaan talofirman virheistä. Avaudun joku päivä blogissa lisää ja kehoitan kaikkia pysymään kaukana Talotekosta!
VastaaPoistaTosi harmi Heini, että teillä on mennyt asiat päin mäntyä. Ihan heti en ymmärrä talotoimittajaa joka ei ymmärrä webin voimaa ja kuinka yksikin tyytymätön asiakas voi viedä monta kauppaa. Kyseisestä toimittajasta mulla ei ole muuta kokemusta kun että lähestyivät meitä yksillä rakentajamessuilla ennen kun olimme toimittajakilpailuttamista edes aloittaneet. Kovat olivat myyntipuheet ja yhteyttä luvattiin ottaa. No eipä ikinä soittoa kuulunut. Selvää oli, että heitä ei edes harkittu edes siinä vaiheessa kun puutalo oli vielä vaihtoehto. Tsemppiä sinne!
PoistaMukava kuulla että homma toimii ja vielä noin päin että itse ehdottivat!
PoistaMeillä on tullut runsaasti virheitä myös ikkunatilauksen kanssa - ja koska arkkitehti oli ikkunatilauksen tarkistanut (arvaten että näin käy) me saimme hyvän korvauksen vääristä ikkunoista. Käytännössä yksi ikkunaseinä 2krs pituisena tuli ilmaiseksi. Valitettavasti ikkunareklamaatiot ja ovi-ongelmat ovat vaan jatkuneet ja niitä on vaihdettu jo niin monta kertaa ettei lukua ehdi pitää. Aina on toimittu vimpan päälle. En voi olla miettimättä että ellei minulla olisi raksa-blogia - saisinko oikeasti yhtä hyvää ja nopeaa palvelua? Toivon sydämestäni että kaikki rakentajat saavat eivätkä vain ne jotka kirjoittavat blogia.,
No kieltämättä olen joskus miettinyt, että onko palvelu minulle jotenkin spesiaalia kun minulla on tällainen viestintäkanava ja paljon lukijoita ;) Mutta toisaalta, mielestäni tällainen viesti internetin ihmeellisessä maailmassa antaa tietyn palvelutaso-odotuksen ihan "tavallisellekin" asiakkaalle, että uskoisin toimittajan pyrkivän samaan asiakaspalveluun myös muilla. Ja ihan rehellisesti Lauri on niin symppis, että en usko että osaisi olla vaikea ;)
PoistaKun vertailimme teidän ja meidän talotoimittajia niin yksi asiaan vaikuttanut asia oli ikkunatoimittaja. HEVI kuulemma myös käytti ennen teidän ikkunatoimittajaanne, mutta juuri toistuvien reklamaatioiden takia vaihtoi pieneen, paikalliseen ikkunatoimittajaan. Pienellä toimittajalla ei ole varaa jatkuviin reklamaatioihin ja korjauksiin. Aina ei iso ja tunnettu ole se parempi. Mutta hyvä, että teidän reklamaatiot hoidettiin ja saitte vähän hyvitystä mielipahasta.
Hyvä kuulla myös positiivista palautetta kun siihen on aihetta. Toivon meilläkin menevän hyvin, mutta realiteetti taitaa olla se, että virheitä tulee, ja silloin juuri punnitaan ammattiylpeys ja asiakkaan arvostaminen!
VastaaPoistaJuu virheiltä ei kai voi välttyä. Joskus ne virheet on omia ja joskus ammattilaisten. Positiivista palautetta on aina mieluisempaa antaa, vaikkakin jostain syystä itselle aika haastavaa :D Tsemppiä urakkaan ja kiva kun kommentoit Antti :)
Poista