keskiviikko 16. syyskuuta 2015

hyvän yhteistyökumppanin tuntee siitä

… että miten reklamaatiot hoidetaan. No, tottakai ensisijaisesti olisi kiva, että niitä reklamaatioita ei pitäisi tehdä ja virheitä ei syntyisi, mutta tämä lyhyt rakentamiskokemus on osoittanut toiveen aika mahdottomaksi.

Tällä viikolla olen kokenut projektipäällikkyyden negatiiviset puolet oikein urakalla. Töiden aloitus ja arjen pyöritys ovat niin kuluttavia, että nyt ei tarvitsisi yhtään mitään yllätyksiä. Ja silloinhan ne yllätykset tulee kun niitä vähiten kaipaisi.

Kävipä nimittäin ilmi, että meille oli tulossa osittain vääränlaiset kattotuolit. Tai ei kattotuoleissa itsessään ollut mitään vikaa, mutta ne olivat eri malliset kuin piti. Emme olleet osanneet rakennepiirustuksista bongata, että tasaiset kattotuolit tarkoittivat tasaista kattoa (talon oikeaan päähän jossa mm. makuuhuoneet ja kodinhoitohuone sijaitsee), ja tasainen katto olisi tarkoittanut, että IV-putkistomme olisi pitänyt viedä höyrynsulkumuovin yläpuolelle (muuten meillä olisi laskenut huonekorkeus hurjan matalalle). Tämä taasen olisi tarkoittanut merkittävää energianmenetystä noissa kanavissa ja sitä kautta hyvästejä passiiviluokitushaaveellemme. Puhumattakaan visuaaliselle henkilölle ahdistusta siitä, että jo entuudestaan pieniin makuuhuoneisiin ei saataisikaan vinoa sisäkattoa ja siten lisää ilmavuutta. Niin ja tietysti kattotuolit oli määrä toimittaa jo kuluvan viikon torstaina, eli muutokset tiesivät kustannuksia.

Tämä oivallus maanantai-iltana aiheutti ensin suunnattoman ketutuksen ja sitä seurasi tiistaina hurja puhelinrumba. Puhelu arkkitehdille (=myös pääsuunnittelija), jotta tarkistin suunnitelmien alkuperäisen tarkoituksen. Puhelu rakennesuunnittelijalle, jotta voin kysyä miten hän on päätynyt piirtämään kyseiset kattotuolit. Puhelu LVI-suunnittelijalle, jotta saisin tietää mitä mahdollinen suunnitelmien muutos tietäisi. Puhelu energiasuunnittelijalle, jotta voitaisi pohtia mahdollisten muutosten hintaa sekä energiahukkaa. Puhelu vastaavalle työnjohtajalle, jotta saisin mielipiteen kenen vika tämä nyt sitten voisi olla. Puhelu jälleen rakennesuunnittelijalle ja keskustelua vastuista. Puhelu pääsuunnittelijalle ja keskustelua vastuista. Ja ei ne puhelut tuohon loppuneet...

Rumban jälkeen takki oli ihan tyhjä. Ensin se pettymys siitä, että asia on mennyt alkujaankin pieleen. Olisko minun pitänyt osata tulkita kattotuolikuvista mitä tasainen kattotuoli tarkoittaa? Olisiko minun pitänyt viestiä muille suunnittelijoille (heidän kysymättään) muita suunnitelmia? Missä vaiheessa ja kenen kanssa minun olisi pitänyt asiasta keskustella? Syy vieri ensin omaan niskaan, mutta sitten alkoi myös mietityttää, että missä niiden suunnittelijoiden vastuu on? No, eipä sitä syntipukkia pidä etsiä. Vahinko oli tapahtunut, päättää piti että miten asiassa edetään. Virheen oli loppupeleissä tehnyt usea eri henkilö. Isoin ongelma oli, että kommunikointi ei ole ollut selkeää ja toistuvaa. Kiireelläkin on saattanut olla osuutta asiaan. Isoin vastuu lopulta suunnitelmien yhteensovittamisessa on pääsuunnittelijalla.

Kauhulla tein reklamaatiota ensin rakennesuunnittelijallemme (eli talotoimittajallemme) sekä pääsuunnittelijallemme. Yhteistyö molempien tahojen kanssa on toiminut ja ei sitä ikinä haluaisi ikävistä asioista puhua.

Mutta turhaan murehdin. Kuten kaikissa asioissa, erityisesti HEVI kivitalojen Laurin kanssa asiointi oli helppoa. Lauri oli rakennesuunnittelijana tehnyt päätöksen kattotuolien mallista, mutta pääsuunnittelijan olisi pitänyt huomata virhe ennen kattotuolien tilausta. Siitä huolimatta HEVI tuli vastaan useassa eri kustannuksessa. Tavoitteena selkeästi tyytyväinen asiakas. Tämän kädenojennuksen jälkeen oli helppo tehdä päätös kattotuolien vaihdosta alkuperäistä suunnitelmaa vastaavaksi. Lisäksi saimme sovittua pääsuunnittelijamme kanssa hänen vastuustaan siten, että loppujen lopuksi meille ylimääräisiä kustannuksia syntyy vain yhdestä ylimääräisestä valukerrasta. Niin ja tietysti aikatauluharmia, kun nyt muurausta pitää tehdä lisää (=ei nosteta kattotuoleja tällä viikolla eikä muuten vielä maanantainakaan, nyt nosto on aikataulutettu viikon päähän perjantaille).

Loppu hyvin kaikki hyvin siis. Tässä tilanteessa sai huomata monta rakentamisen kliseetä todeksi. 1. Tarkasta ja tarkastuta kuvat usealla taholla. 2. Hommaa ympärillesi ammattilaisia, joita voit konsultoida. 3. Kysy paljon kysymyksiä, tyhmiltäkin tuntuvia.

Ihan mahtavaa oli huomata, että sain nopealla aikataululla kaikki ammattilaiset kiinni ja kaikki paneutuivat meidän ongelmaamme. Edellä mainittujen tahojen lisäksi plussapisteitä haluan antaa energiasuunnittelijallemme Nikolas Salomaalle NollaE Oy:sta. Nikolas on kyllä ollut minulle yksi tukipilareista kaikissa hitusenkin energia-asioita koskettavissa kysymyksissä. Myös tähän asiaan Nikolas paneutui ja antoi vinkkejä.

Sellaista rakentamiskokemusta siis saatu tähän alkuviikkoon. Ei sitä kai voi projektista ilman yllätyksiä selvitä… Nokka kohti seuraavia haasteita ;)

9 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Kyllä sitä kylmä hiki oli hetken otsalla, mutta selvittiin ilman katastrofia :)

      Poista
  2. Hienoa toimintaa yhteistyökumppaneilta. Ja voin niin allekirjoittaa tuon että hyvän yhteistyökumppanin tunnistaa siitä, kuin reklamaatiot hoidetaan. Se on nimittäin ihan varmaan, että virheitä sattuu tuon kokoluokan projektissa, vaikka kuinka kaikki osapuolet yrittäisi tehdä priimaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kyllä myös hyvin tyytyväinen lopputulokseen. Toki olisi ollut kiva jos näiltäkin sydämentykytyksiltä oltaisi säästytty ;)

      Poista
  3. Hieno juttu että asia saatiin kuntoon ja reklamaatiot asiallisesti hoidettua 😀 hyvähyvä! reklamaatioiden kunnollinen ja asiallinen hoito on kyllä ihan oikeasti yksi ammattilaisen tuntomerkki! Me huomasimme myös raksan aikana, että oikeasti aika harva suunnittelija/urakoitsija keskustelee keskenään. Niinpä se viestin vieminen ja tiedon välitys usein lankeaa rakennuttajan harteille. Tämä jos mikä useimmiten juuri aiheuttaa ongelmia ja mahdollisia virheitä. Eiväthän kaikki todellakaan osaa lukea piirustuksia siten kun pitäisi.
    Me järjestimme vastaavan mestarin ja arkkitehdin (myös pääsuunnittelija) kanssa yhteiskokouksen jossa keskusteltiin kustannustehokkaimman rakennustavan valinnasta. Tämä oli heille molemmille ensimmäinen yhteistapaaminen ikinä ja kiittelivät kovasti hyvää ideaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meidän pääsuunnittelijamme toivoi, että oltaisi otettu vastaavaksi työnjohtajaksi sama henkilö joka toimii rakennesuunnittelijana. Ajatuksena juuri se, että eipä tulisi niin paljon henkilöitä joiden tulee kommunikoida keskenään. Mutta loppujen lopuksi meille ei löytynyt sopivaa henkilöä ja vastaava haluttiin palakata jo ennen kuin talotoimittaja oli valittu. Tuo teidän tekemä tapaaminen oli varmasti hyödyllinen. Toisaalta meillä kyllä vastaava ja pääsuunnittelija ovat tavanneet usean kerran ja molemmat ovat olleet juttusilla rakennesuunnittelijan kanssa. Eipä silti auttanut asiaa.

      Nyt jos aloittaisin näillä tiedoilla rakentamisen, niin sellaisen tempun varmaan tekisin, että vastaava työnjohtaja toimisi myös pääsuunnittelijana. Vastaava on niin paljon työmaalla, että pysy paremmin käynnissä olevista asioista perillä. Arkkitehti/pääsuunnittelijalle joutuu erikseen tekemään tilanneraportteja. Mutta ehkä tämä on se syy, miksi kolmas talo on vasta "täydellinen" ;)

      Poista
  4. Niin totta! Juuri itse kirjoitin siitä, kuinka meidän reklamaatiot talotoimittajan kanssa ei sujunut toivotulla tavalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi harmi, että teillä ei mennyt yhtä sujuvasti. Täytyy käydä tsekkaamassa sun kirjoitus. Tiedostan kyllä, että kaikki talotoimittajat eivät ole yhtä joustavia kuin meidän. Siksi voin lämpimästi suositella HEVIä :)

      Poista
  5. Voi Essi! Tuli se tuttu pala kurkkuun kun luin sun tekstiä. Samassa jamassaoltu monet illat ja unettomat yöt ja ikävästi yleensä juuri silloin kun takki on tyhjä muutenkin. Mutta hei! Mistäpä sitä ei sisulla selviä. Noita tilanteita tulee vielä, mutta siinä ei auta kuin härkää sarvista ja hoitaa asiat kuntoon. Heti, eikä miettiä liikoja. Ja sitten tulee tajuttoman kiva fiilis kun sai kuin saikin asiat setvittyä - toisinaan jopa aivan käsittämättömissä aikatauluissa. Kun vaan on todella sinnikäs.

    Tsemppiä!

    VastaaPoista

On mukava kuulla sinusta